Stema Timișoarei

Primăria
Timișoara

Primăria Municipiului Timișoara a găzduit conferința regională organizată de ANAP, dedicată achizițiilor publice centralizate la nivel local

Primăria Municipiului Timișoara a găzduit conferința regională organizată de ANAP, dedicată achizițiilor publice centralizate la nivel local

Primăria Municipiului Timișoara a găzduit marți, 18 octombrie 2022, conferința Unități de Achiziții Publice Centralizate la nivel local: înființarea și experiența celor trei faze ale achiziției”. Primăria Timișoara are calitatea de Organizație Parteneră a Agenției Naționale pentru Achiziții Publice (ANAP) pentru implementarea măsurilor incluse în Strategia Națională în domeniul achizițiilor Publice care vizează încurajarea agregării cererii de produse, servicii sau lucrări între autoritățile contractante prin înființarea de unități de achiziții centralizate (UCA) la nivel local (direcția de acțiune 4.2 – E din HG 901/2015).

Evenimentul a avut scopul popularizării și creșterii gradului de conștientizare în rândul autorităților contractante cu privire la beneficiile achizițiilor centralizate la nivel local și face parte dintr-o serie de conferințe organizate de ANAP în cadrul proiectului SIPOCA 625 ”Sprijin în implementarea SNAP prin consolidarea capacității administrative a ANAP și a autorităților contractante”, cu sprijinul Băncii Europene de Investiții (BEI) prin experții proprii și ai consultantului terț, consorțiul condus de Ernst & Young.  

Printre temele de interes abordate în cadrul conferinței s-au regăsit beneficiile achizițiilor centralizate și categoriile de achiziții publice care se pretează la o abordare centralizată pe plan local, precum și modul de funcționare și operare al unei unități de achiziții centralizate.

„Mă bucur că am reușit să realizăm acest prin pas de inovare la nivelul administrației publice locale. Am creat Agenția de Achiziții Publice Timișoara sub forma unui SRL în subordinea Consiliului Local, pentru ca instituțiile subordonate să desfășoare centralizat procedurile de achiziții, dar și pentru că ne dorim  pe viitor să existe și alte instituții care își vor arăta interesul pentru achiziția centralizată. Ambițiile noastre sunt să cheltuim banii contribuabililor într-un mod cât mai eficient, după un model scalabil astfel încât să ne extindem către o gamă mai largă de servicii.” – a declarat Primarul Municipiului Timișoara, domnul Dominic Fritz.

La rândul său, Secretarul General al ANAP, domnul Bogdan Dobrin, a declarat: „O unitate de achiziții publice centralizate reprezintă în primul rând o eficientizare în ceea ce înseamnă cheltuirea banului public. De asemenea, o unitate de achiziții centralizate dezvoltă un anumit interes manifestat de piață, de cealaltă parte a unui contract de achiziție publică, deoarece atunci când cererea este mare și oferta va fi pe măsură. Până în momentul de față am validat experiența a trei astfel de unități de achiziții centralizate la nivel local, printre care și cea aparținând Primăriei Timișoara.”

Totodată, doamna Cristina Martin, reprezentând Banca Europeană de Investiții, a precizat: „Astăzi este într-adevăr un moment foarte important pentru întreg demersul național, pentru că suntem la Timișoara și discutăm despre una dintre primele trei unități înființate la nivel local, UCA Timișoara făcând parte din acest prim grup de promotori ai acestui instrument, alături de Consiliul Județean Sibiu și Consiliul Județean Harghita. E chiar un motiv de mândrie locală, spun eu, și acesta într-adevăr este viitorul. E clar că înființarea unei astfel de structuri nu a fost un exercițiu ușor, iar procesul de operaționalizare deplină este încă în lucru, dar e firesc să fie așa, pentru că este până la urmă o re-inginerie a unor procese majore de administrație publică. E clar că acolo unde sunt mai multe autorități contractante, puterea de cumpărare crește, asta înseamnă și puterea de negociere, de poziționare în piață în relația cu operatorii economici. Înființarea UCA creează și alte beneficii la nivelul autorităților contractante beneficiare, în sensul în care angajații din acele departamente de achiziții publice vor avea mai mult timp pentru a se dedica unor activități cu plus valoare adăugată, pentru acele proceduri de atribuire care nu se vor centraliza, specifice acelei structuri și care nu pot fi agregate într-o manieră satisfăcătoare cu cele ale altor autorități contractante.”

La conferința organizată sub coordonarea tehnică a ANAP au participat peste 90 de reprezentanți ai autorităților contractante de la nivelul județului Timiș și a județelor limitrofe, participarea la conferință fiind deschisă oricărei organizații interesate de subiect.

Este utilă această pagină?